مسعود ده نمکی

ایده «رسوایی 1» را از ماجرای مشهور «پول روضه و زن بدکاره» گرفتم

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسعود ده‌نمکی در کارگاه «ایده و فیلمنامه‌نویسی» در حاشیه اکران‌های مرکزی دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنانی گفت: فیلمنامه‌نویسی بر اساس تعالیم عالم سینما، رکن کار نمایشی و تصویر است، گرچه در کشور ما خیلی جدی گرفته نمی‌شود. برخلاف اینکه همه کارشناسان معتقدند که مشکل اصلی سینما و حتی تئاترها متن است. تا متن، متن خوبی نباشد نمی‌توان حتی از آن فیلم‌ متوسطی درآورد و طبق گفته مشهور برخی از بزرگان این عرصه، اگر متن خیلی خوب باشد حتی اگر عوامل اجرایی متوسط باشند می‌توانند کار و فیلم خوبی را از آن متن درآورند. اما اگر متن، متن بدی باشد و بن‌مایه لازم را نداشته باشد، حتی اگر عوامل خیلی خوب باشند، فیلمی ضعیفی از آن در می‌آید. در عالم سینما هم این ماجرا را دقیقاً می‌توانید در موارد مختلف و آثار مختلف ببینید.

وی توضیح داد: نقش فیلمنامه در عالم آثار نمایشی بسیار کلیدی است. من به هر کسی از مسئولان، آنها که گوشی برای شنیدن داشتند و من را برای مشورت دعوت کردند گفتم  ما باید بتوانیم ساختارها و استانداردهای و آدم‌های فیلمنامه‌نویسی را در کشورمان ارتقا دهیم.

فیلمنامه یکی از گران‌ترین بخش‌های هالیوود است

این سینماگر ادامه داد: برای بخش فیلمنامه‌نویسی در تلویزیون خیلی خوب پول بدهند مثلا 20 میلیون برای هر قسمت است در حالی که برای یک بازیگر درجه 2، هر ماه مثلا 100 میلیون تومان پول می‌دهند. یک گروه فیلمبرداری سریال، ماهیانه  به طور متوسط صد و خورده‌ای میلیون می‌گیرد. خب قرار است اینها جمع شوند که یک اثر خوب را خلق کنند اما اگر این نقشه راه خوب نباشد باز به همان بیراه برمی‌گردیم. تناسبی در پرداخت دستمزد برای فیلمنامه‌نویس نیست، بنابراین فیلنامه‌نویس احساس نمی‌کند که باید بیشتر از آن دستمزدش مایه بگذارد.

کارگردان فیلم سینمایی «اخراجی‌ها» بیان داشت: یکی از گران‌ترین بخش‌های تولید فیلم در هالیوود، بخش فیلمنامه است. هم ایده را خوب می‌خرند و هم فیلمنامه را. یکباره می‌بینید یک سوم هزینه فیلم را به فیلمنامه اختصاص می‌دهند. حال چرا اینکار می‌ارزد؟ چون ممکن است آن فیلنامه‌نویس یک یا چند سال برای فیلمنامه‌اش وقت صرف کرده باشد.

ده نمکی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل و هسته اصلی فیلمنامه، ایده است، بعد آن ایده به طرح تبدیل می‌شود و طرح به فیلمنامه. اما تا کسی، جامعه پیرامون و زمانه خود را نشناسد به ایده مناسبی دست پیدا نمی‌کند بعضی از آدم‌ها زندگی خودشان را روایت می‌کنند.  اگر از آن آدم‌ها آن ایده و طرح‌ها را بگیریم، دیگر تمام می‌شوند. البته پیشنهاد من این است که اگر در آینده اینگونه افراد برای نوشتن فیلمنامه به شما مراجعه کردند، پای حرف تک تک اینها بنشینید، آن وقت می‌توانید برای خودتان بانک ایده داشته باشید.

کارگردان سریال «دار و ندار» یادآور شد: ما دنبال ایده‌ای هستیم که قابلیت ماندگاری داشته باشد، حال باید ببینیم از آن ایده برای روایت به کدام زاویه برسیم که مناسب باشد. تجربه‌نگاری خیلی خوب است. چیزی که در کلاس‌ها دست نمی‌دهد حتی در میدان عمل، چرا که آنجا تازه تجربه می‌کنیم، باید از آدم‌هایی که در این عرصه کار کرده‌اند، یاد گرفت.

این کارگردان سینما خطاب به حاضران بیان داشت: شما باید سیر مطالعاتی‌تان را گسترش دهید. من اگر بخواهم فیلمنامه‌ای در مورد عاشورا بنویسم، کلی روضه‌گوش می‌کنم. چون حرف‌ها، روایات درست و حسابی و خاص در آن روضه‌ها پیدا می‌شود. الان «می‌ریزه می‌ریزه» می‌خوانند، قبلاً نوحه‌ها و روضه‌ها، حرف حسابی برای گفتن داشتند. نمی‌دانم شاید سینمای ما هم روزی به سمت ابتذال به معنای سطحی شدن، برود.

وی خاطرنشان کرد: مثلاً من می‌خواهم به واقعه کربلا بپردازیم. این ایده و سوژه من است. می‌توانیم از زوایای مختلف به این ماجرا نگاه کنیم. مثلاً فیلم روز واقعه از نگاه یک مسیحی است یا در سریال مختارنامه آقای میرباقری، نگاه‌ها و روایات دیگری است. حال در واقعه کربلا، من شنیدم دو‌ برادر در لشکر کفر بودند و آن لحظه آخر امام حسین می‌گوید شما با من جنگ دارید با خاندان من چه کار دارید؟ یکی از این برادرها تحت تاثیر این حرف امام حسین (ع) می‌گوید ما با این آدم جنگ داشتیم با زن و بچه‌اش که جنگ نداریم. برادر دیگر هم می‌گوید درست می‌گویی، حالا چه کار کنیم‌. آن دو برادر شروع می‌کنند به شمشیر کشیدن و جنگیدن در دل دشمن برای دفاع از خانواده امام حسین. آن دو نفر می‌جنگند و شهید هم می‌شوند ولی اسمی از آنها در تاریخ نیست و جزو 72 نفر شهدای کربلا هم نیستند. فقط اصل ماجرا موجود است. این یک ایده ناب است. حالا اگر یکی این‌ را ساخت، دیگر باید رهایش کرد؟ یا می‌توان از زوایای دیگر هم به آن پرداخت؟ پیدا کردن زاویه نگاه و ایده می‌تواند به شما کمک کند. بعضی وقت‌ها در عالم کشف و شهود ایده به ذهن می‌آید.

ده نمکی در همین باره تصریح کرد: باید چشم شکارچی وجود داشته باشد، علاوه بر چشم باید گوش شما هم برای شما ایده خلق کند. از حرف زدن آدم‌ها از مدل آدم‌ها در موارد مختلف در سطح جامعه می‌توان ایده گرفت.

می‌گفتند در اخراجی‌ها، جنگ را تحریف کردم

این کارگردان سینما در ادامه توضیحاتش عنوان کرد: کارگردان مؤلف، کسی است فیلمنامه‌ای که خودش نوشته است را بسازد. ولی هر کسی کارگردان مؤلف نیست. بعضی کارگردان ها، تکنیسین هستند، مؤلف نیستند. البته آنها هم آدم‌های مهمی هستند، می‌گویند ما معماریم و حقیقتاً می‌توانند از هر فیلمنامه آماده‌ای فیلم بسازند.

این نویسنده خطاب به حاضران بیان کرد: شما باید در زمینه فیلمنامه اجتهاد پیدا کنید، یعنی غرق موضوع شوید و بیشتر از صاحب موضوع درباره سوژه حرف داشته باشید. من در مورد آثار خودم همین کار را می‌کنم. باید عالم به موضوع شوید؛ هم سیر مطالعاتی هم عالم حضور داشته باشد. کسی که بخواهد در مورد پزشکی، اثری بسازد تا در فضای بیمارستان و بین کادر درمان نباشد نمی‌تواند آن فضا را کامل درک کند و بعد به تصویر بکشد.

ده نمکی توضیح داد: من طرح اخراجی‌ها 2 را نوشتم و فرستادم به یک شورایی و رد شد. 80 جلد کتاب نوشته بودم. باید می‌توانستم از ایده‌ام دفاع کنم، آنها گفتند تخیل در کار وجود دارد، چرا جنگ را تحریف می‌کنید که یک هواپیما را می‌دزدند و به اردوگاه اسرای ایرانی می‌برند. بعد می‌خواهند کار تبلیغاتی انجام دهند و مصاحبه و دیدارها اتفاق می‌افتد‌. من می‌خواستم معنای اسیر بودن را نشان دهیم. زاویه نگاه و بکر بودن ایده خیلی مهم است. کما اینکه این ماجرا در  اردوگاه کمپ 6 رمادی اتفاق افتاده بود.

وی ادامه داد: شُمای فیلمنامه‌نویس، در سینما تک تیراندازید، تیربارچی نیستید. روی ایده خود وقت صرف کنید، بگذارید ایده با نگاه کردن و تجربیات و مطالعه‌، ورز بیاید. فیلمنامه‌نویسی علم‌ است، یک تخصص است. شما باید سینما را بشناسید. سینما زبان مشترک دارد و طوری بنویسید که بقیه عوامل آن را بفهمند. بعد از علم و آموزش، استعداد مهم است. ممکن است کسی با نمره 20 از سینما فارغ التحصیل می‌شود اما در بحث اجرا موفق نباشد. اکبر عبدی هیچ وقت کلاس بازیگری نرفته اما ذاتاً بازیگر است. می‌تواند هم نقش دیوانه در  فیلم «مادر» را بازی کند هم نقش عارف در رسوایی.

در مورد شهید فهمیده جوک می‌سازند

بعد از استعداد، پژوهش و غرق در موضوع شدن مهم است. پیشنهاد ما این است که در هر موضوعی می‌خواهید فیلمنامه بنوسید ده‌ها رمان بخوانید و از آنها ایده‌برداری کنید. زاویه‌های مختلف و روایت مختلف و بعد از آن دیدن فیلم، مهم است. البته نه اینکه کپی برداریم. بعد از این مراحل پژوهش میدانی مهم است یعنی بروید با آن آدم‌ها زندگی کنید. من وقتی فیلم فقر و فحشا را ساختم ایده رسوایی 1 به ذهنم آمد یکی آنجا به من گفت یک روحانی بود پول روضه‌اش را به محض خروج از روضه، به دختری بدکاره داد و گفت این ده روز محرم را گناه نکن.

این کارگردان سینما تاکید کرد: بعضی از تهیه‌کننده‌ها می‌آیند فیلمی را می‌آورند و می‌گویند این را ایرانیزه کنید، بعد هم جایزه سیمرغ و چه و چه. ولی با ناشی‌گری، آن چیزی که می‌خواهند هم در نمی‌آید. مخاطب‌شناسی خیلی مهم است.‌ نیاز به مخاطب و نیاز مخاطب یک معادله دو‌طرفه است. ما در صنعت سینما به مخاطب نیاز داریم اما در انتخاب ایده باید به نیاز مخاطب توجه داشت. بعضی ژانرها هستند که در سینمای ایران جواب نمی‌دهند. مثل ژانر تخیلی. یا ژانر وحشت. اما در خارج، از آرزوهای خود فیلم می‌سازند اما ما واقعیت را بسازیم می‌گویند اتفاق نیفتاده است. آنها نداشته‌های خودشان را داشته می‌کنند این طرف داشته‌های خود را به نداشته تبدیل می‌کنند. مثلاً در مورد شهید فهمیده جوک می‌سازند.

ده نمکی گفت: مثلاً سریال خانه پوشالی را همه پایش نشستند و دیدند اما نمی‌توان در اینجا چنین چیزی ساخت. هیچ‌کس باور نمی‌کند؛ مثلاً این طرف ناطق نوری باشد، آن طرف خاتمی باشد. اصلاً کسی باور نمی‌کند، چرا؟ چون ذائقه‌سازی نشده است، بخواهیم به سمتش برویم، اول حزب‌اللهی‌ها فحش می‌دهند که فیلم شما شعاری است. در همه فیلم‌های آمریکایی پرچم آمریکا وجود دارد اما ما تا در فیلمی پرچم امام حسین و پرچم ایران و عکس فلان داشته باشیم می‌گویند کارگردان دچار شعارزدگی است.

نمی‌توانیم همیشه به ساز مخاطب باشیم

کارگردان فیلم رسوایی توضیح داد: من در رسوایی 2، می‌خواستم زلزله تهران را نشان دهم. رفتم سراغ گروه جلوه‌های ویژه که آیا می‌توانید این‌ها را انجام دهید؟ و باورپذیر هم باشد. پول هم ندارم. ولی برای شما اعتبار دارد. آنها قبول کردند. من از پل قیطریه را با هلی شات و مجوز یک فیلم دیگر، فیلم گرفتم و به گروه جلوه‌های ویژه گفتم کاری کنید که این پل فرو بریزد. بعد فیلمش را در فضای مجازی پخش کردم و مردم باور کردند و من در جشنواره  قصدم به رخ کشیدن تکنیکال بچه‌های ایرانی بود و 10 دقیقه فرو‌ریختن شهر در فیلم را در جشنواره به نمایش گذاشتم تا مخاطب ببینید. من ریسک کردم گرچه این مدل با ذائقه مخاطب ایرانی هماهنگ نبود. اما آیا ما قرار است ذائقه‌پذیری کنیم و ذائقه‌سازی نکنیم؟ به نظرم نمی‌توانیم همیشه به ساز مخاطب باشیم و باید ذائقه‌سازی هم انجام شود.

وی در پایان سخنانش گفت: اولین کاری که منتقدها و جایزه‌ها می‌کند این است که شما را مجبور می‌کنند فیلمی را بسازید که آنها می‌خواهند. آخرین نصیحت من این است که سعی کنید فیلم خودتان را بسازید نه فیلمی که به شما تحمیل می‌کنند. نه بر اساس شرایط زمانه، نه برای خوشایند دیگران. تا روزی که پشت سرتان را نگاه می‌کنید بگویید این جزو کارنامه من است و نخواهید پنهانش کنید.

https://www.ghatreh.com/news/nn62250060/

+ نوشته شده در  شنبه بیست و پنجم دی ۱۴۰۰ساعت 15:13  توسط مسعود ده نمکی  | 

 

+ نوشته شده در  شنبه بیست و پنجم دی ۱۴۰۰ساعت 15:7  توسط مسعود ده نمکی  | 

آیا بازیگران طنز در سریال ده‌نمکی حضور دارند؟

کریم خودسیانی، نویسنده سریالی با موضوع کروناست که مسعود ده نمکی قرار است آن را با درون مایه ای طنز کارگردانی کند. خودسیانی در گفت وگویی با ایسنا به این پرسش پاسخ داد که آیا برای ساخت چنین سریالی کمی دیر نیست؟ او که مجری برنامه های شبانگاهی تلویزیون هم بوده مدتی است از حوزه اجرا به دور است و انتقادهایی را از تلویزیون دارد نسبت به مجریانی که باید باشند اما نیستند.

خودسیانی در گفت و گویی با ایسنا درباره جزئیات نگارش سریال «آزادی مشروط»، در پاسخ به اینکه ساخت سریالی با موضوع کرونا در شرایطی که به تازگی مردم کمی به شرایط عادی زندگی برگشته‌اند، کمی دیر و ناراحت کننده نیست؟ اظهار کرد: کرونا یک سونامی بود که تا دهه های آینده هم می شود از زوایای مختلف و در ژانرهای گوناگون از آن فیلم و سریال ساخت. ما در این مجموعه سعی کردیم نگاه کمدی به کرونا داشته باشیم البته با زاویه دیدی که آقای ده نمکی در کارهایشان دارند و اینکه ملودرامی هم در آن وجود دارد.

آیا بازیگران طنز در سریال ده نمکی حضور دارند؟

او در پاسخ به اینکه آیا قرار است از بازیگران طنز در سریال «آزادی مشروط» استفاده شود؟ توضیح داد: هنوز وارد مرحله انتخاب بازیگر نشده ایم و صحبتی هم در این زمینه نشده است، اما اینکه الزاما کاملا بازیگران سریال، کمدین باشند و کل کار و بازیگران معرف کمدی باشند، اینگونه نیست. امیدوارم در این سریال با موضوع سونامی کرونا که همچنان هم درگیرش هستیم، بتوانیم هم لحظات خوشی را انتقال دهیم و هم تقدیر و تشکری شود از تمام افرادی که درگیر بودند و همچنین مشاغلی که دستخوش این سونامی شدند؛ از شغل خودمان سینما گرفته تا مشاغل دیگر. واقعیت این است که در این روز و روزگار مردم نیاز به کارهای شیرین دارند.

این نویسنده با بیان اینکه تا کنون دو سوم از سریال «آزادی مشروط» نوشته شده است، درباره ی همکاری اش با مسعود ده نمکی توضیح داد: «آزادی مشروط» دومین همکاری من با آقای ده نمکی است. پیش از این هم سریال «دادِستان» را برای ایشان نوشته بودم. ...

https://www.ghatreh.com/news/nn62213647/

+ نوشته شده در  دوشنبه بیستم دی ۱۴۰۰ساعت 15:13  توسط مسعود ده نمکی  | 

هردو آفرین دارند

احسان غیرنمایشی

+ نوشته شده در  یکشنبه نوزدهم دی ۱۴۰۰ساعت 9:31  توسط مسعود ده نمکی  | 

نوحه حاج محمود کریمی چگونه تیتراژ شد؟/ شروع ناتمام با«معراجی‌ها»

خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می‌کند با انتخاب عناصر، فرم‌ها و چینش‌ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطبان یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته‌سنج، اندیشمندانه و حساب شده پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته می‌شود که بیننده را از اساس با یک اثر تصویری دور می‌کند.

آنچه بهانه‌ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری‌بر ماندگارترین و خاطره‌سازترین موسیقی‌های مربوط به برخی برنامه‌ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آن‌ها برای ما در هر شرایطی می‌تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره‌بازی که پس از آغاز و انتشار آن در نوروز ۱۴۰۰ استقبال مخاطبان، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره‌بازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهنمان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال‌هایی که حالمان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.

«خاطره‌بازی با تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که به‌صورت هفتگی می‌توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.

در چهل و سومین شماره از این روایت رسانه‌ای به سراغ موسیقی تیتراژ سریال تلویزیونی «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی، آهنگسازی امیر توسلی و خوانندگی امیر تیموری رفتیم که در زمان انتشار خود توانست به دلیل حال و هوای ویژه سریال و موسیقی برگرفته از یکی از نوحه‌های حاج محمود کریمی مورد توجه بینندگان این سریال قرار گیرد. سریالی که در زمره آثار تولید شده مسعود ده نمکی در همکاری با تلویزیون بود که در برخی از مقاطع نیز با حاشیه‌ها و اتفاقات تلخی هم روبه‌رو شد. اما هرچه بود فارغ از توانمندی‌های امیر توسلی در حوزه آهنگسازی سریال، در حوزه تیتراژ نیز مورد توجه قرار گرفت.

نوحه محمود کریمی چگونه تیتراژ سریال شد؟/شروع ناتمام با«معراجی‌ها»

سریال معراجی‌ها سال ۱۳۹۳ در ۲۹ قسمت از شبکه یک سیما تولید شد و به دلیل نوع نگاه مسعود ده نمکی به موضوع شهدای گرانقدر دفاع مقدس به ویژه شهدای گمنام با حاشیه‌هایی هم روبه‌رو شد حاشیه‌هایی که در بخش‌های مختلف تولید این مجموعه داستانی نیز وجود داشت که اگر بخواهیم در حوزه موسیقی به یکی از این حاشیه‌ها نگاهی بیندازیم می‌توانیم به پخش صدای یکی از خوانندگان معروف موسیقی رپ ایرانی در آن اشاره کنیم که با اعتراض هواداران این خواننده نیز مواجه و در روزهای پخش این سریال تبدیل به یکی از مباحث داغ شد.

داستان سریال «معراجی‌ها» از آنجایی شروع می‌شود که قرار است تعدادی از شهدای گمنام تفحص شده در یکی از دانشگاه‌ها دفن شوند اما گروهی از دانشجویان با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب و جنجال در دانشگاه می‌کنند. همین آغاز قصه‌ای می‌شود که گروه دانشجویان مجبور به سفری ناخواسته می‌شوند.

نوحه محمود کریمی چگونه تیتراژ سریال شد؟/شروع ناتمام با«معراجی‌ها»

برزو ارجمند، رضا رویگری، حمید لولایی، اکبر عبدی، محمدرضا شریفی نیا، مهران رجبی، غلامحسین لطفی، نیما شاهرخ شاهی، ماهور عفیفی، سید جواد هاشمی، سید مهرداد ضیایی، کاوه خداشناس، امیر نوری، پندار اکبری، علی صادقی، حدیثه تهرانی، سمانه پاکدل، دانیال عبادی، بهاره افشاری، محمود عزیزی، مریم کاویانی، گیتی معینی، حسین مهری، مجید مشیری، پوراندخت مهیمن، اصغر نقی زاده، لاله صبوری، عباس محبوب، مجید شهریاری، ساقی زینتی، اسماعیل سلطانیان، هما خاکپاش، کیانوش گرامی، احمد ایراندوست گروه بازیگران سریال پربیننده «معراجی‌ها» را تشکیل می‌دادند. سریالی که با حاشیه‌های همیشه همراه مسعود ده‌نمکی و اظهارات تند و تیزش در حوزه فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، شرایطی را برای این مجموعه داستانی فراهم کرد که به دلیل عبور از برخی خط قرمزها در آثار با موضوع دفاع مقدس به ویژه شهدای گمنام توانست مورد توجه مردم قرار گیرد.

اما یکی از نکات مهمی که در سریال «معراجی‌ها» فارغ از محتوا و مضمون اثر مورد توجه قرار گرفت و رفته رفته از مسعود ده نمکی کارگردانی معرفی کرد، که روی این نکته تمرکز ویژه‌ای دارد، موسیقی متن و تیتراژ این سریال بود، چارچوبی که بعد از موسیقی متن بسیار جالب توجه فیلم سینمایی «اخراجی‌ها» ساخته فریدون شهبازیان و آن تیتراژ به یاد ماندنی‌اش به خوانندگی محمد اصفهانی، از ده‌نمکی هنرمندی ساخت که به موسیقی و ملودی و نوع ساختاری که از این مولفه برای آثارش استفاده می‌کند، دقت ویژه‌ای دارد. دقتی که با انتخاب امیر توسلی برای آهنگسازی سریال «معراجی‌ها» نشان داد که وی علاقه زیادی برای بهتر دیده شدن آثارش با ابزار موسیقی دارد و طبیعتاً همکاری با توسلی این دقت و تمرکز او را بیشتر میان مخاطبان جلوه گر کرد. آن چنان که این آهنگساز در کارنامه و پیشینه فعالیت‌های خود نشان داده بود که دارای توانمندی‌های زیادی برای ساخت ملودی آثار تصویری دارد و می‌تواند بر اساس آنچه کارگردان از محتوای اثرش می‌خواهد، موسیقی را در کار بگنجاند که هم در ارتباط با خط داستانی اثر است و هم می‌تواند مولفه‌های جذب مخاطب را به همراه داشته باشد. دیدگاهی که طی این سال‌ها در کمتر آهنگسازی می‌توان جستجو کرد.

نوحه محمود کریمی چگونه تیتراژ سریال شد؟/شروع ناتمام با«معراجی‌ها»

البته امیر توسلی برای ساخت موسیقی متن سریال «معراجی‌ها» کم از حاشیه دور نماند، کما اینکه در یکی از این حاشیه‌ها بود که یغما گلرویی در شهریور ماه سال ۹۳ با انتشار متنی در صفحه فیس بوک خود نوشته بود که در سال‌های گذشته اجرای یکی از ترانه‌هایش با عنوان «کازابلانکا» را به رضا رویگری خواننده- بازیگر واگذار کرده است که در قالب یک آلبوم ولی نه به شکل کامل منتشر شد. ضمن اینکه هیچ گونه هماهنگی با وی در مورد پخش این ترانه در سریال معراجی‌ها، به کارگردانی مسعود ده نمکی انجام نشده است.

جالب اینجا بود که مسعود ده نمکی در واکنش به این اظهارات ضمن اعلام اینکه از این موضوع بی اطلاع بوده، توضیح می‌دهد: مسئولیت این بخش برعهده امیر توسلی آهنگساز معراجی‌هاست و آهنگساز اثر می‌تواند در مورد این موضوع توضیح دهد.

توسلی هم که طی این سال‌ها هنرمندی کم حاشیه‌ای بوده آن زمان در پاسخ به این اتفاقات گفت: صدای رویگری در هماهنگی با کارگردان در بخشی از سریال پخش شده و من در جریان این توافق نبودم.

رضا رویگری هم در آن دوران بعد از انعکاس چنین حاشیه و اظهاراتی در رسانه‌ها بود که در واکنش به این اظهارات گلرویی درباره اجرای بخشی از ترانه کازابلانکا در جریان تولید سریال «معراجی‌ها» پاسخ می‌دهد: ادعای گلرویی بی‌مورد است، به او ارتباطی ندارد که چه شعری خوانده‌ام. من حتی پول هشت شعر را به گلرویی داده اما او هنوز پنج شعر به من داده است بنابراین چه ادعایی دارد.

نوحه محمود کریمی چگونه تیتراژ سریال شد؟/شروع ناتمام با«معراجی‌ها»

اما از این حاشیه‌های تمام نشدنی که همواره در کنار ساخت سریال‌ها و آثار تصویری این چنین خودنمایی می‌کنند، بگذریم، طبیعتاً موسیقی تیتراژ پایانی سریال «معراجی‌ها» است که بعد از پخش سریال توانست مورد توجه مخاطبان قرار گیرد، یک ترانه متفاوت برگرفته از یکی از نغمه‌های حماسی محمود کریمی مداح شناخته شده اهل بیت (ع) که توسط یک خواننده کمتر شناخته شده به نام امیر تیموری با مطلع «یه پلاک …» پیش موسیقی تیتراژ سریال «معراجی‌ها» گویا هم نقطه آغاز و هم نقطه پایان خواننده‌ای بود که بعدها دیگر نتوانست بخت و اقبالی که از خوانش تیتراژ سریال معراجی‌ها به دست آورد، در فضای دیگری تجربه کند روی شنوندگان و بینندگان قرار گرفت و تبدیل به یکی از ماندگارترین و خاطره‌انگیزترین تیتراژهایی شد که در ژانر دفاع مقدس ساخته شده‌اند. البته می‌توان گفت موسیقی تیتراژ سریال «معراجی‌ها» گویا هم نقطه آغاز و هم نقطه پایان خواننده‌ای بود که بعدها دیگر نتوانست بخت و اقبالی که از خوانش تیتراژ سریال معراجی‌ها به دست آورد، در فضای دیگری تجربه کند.

خواننده تیتراژ پایانی مجموعه تلویزیونی «معراجی‌ها» پانزدهم مهر ماه سال ۱۳۹۳ بود که پس از واکنش‌های بسیار خوبی که از مخاطبان سریال برای موسیقی تیتراژ پایانی سریال دریافت کرده بود، در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این نکته که استقبال مردم از این قطعه را دور از انتظارش دانسته درباره نحوه حضورش به عنوان خواننده تیتراژ سریال توضیح داد: استقبالی که از تیتراژ پایانی سریال «معراجی‌ها» شده برای من اتفاق باورنکردنی بود که خودم هم تصور این استقبال را نمی‌کردم به همین دلیل خدا را شاکرم که به همت ترانه زیبا و تلاش ارزشمند امیر توسلی قطعه «یه پلاک» این چنین با استقبال مخاطبان رو به رو شده است.

وی ادامه داد: ترانه‌ای که امیر توسلی برای این قطعه سروده بسیار تاثیرگذار است که بر اساس ملودی نوحه «عشق یعنی یه پلاک» حاج محمود کریمی تنظیم شده است. خوشبختانه با همدلی که پیرامون این فضا وجود داشت، اثر کار آبرومندی شده که من فقط به عنوان خواننده در آن حضور داشتم و بدون تردید اگر تلاش گروه تولید و نوازندگان نبود این اثر با استقبال روبه رو نمی‌شد.

نوحه محمود کریمی چگونه تیتراژ سریال شد؟/شروع ناتمام با«معراجی‌ها»

این خواننده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با محمود کریمی برای اجرای این ترانه گفتگو داشته یا خیر؟ توضیح داد: من به شخصه ملاقاتی با آقای کریمی نداشتم اما به طور حتم امیر توسلی به عنوان ترانه سرا و آهنگساز این قطعه گفتگوهایی برای اجرای هر چه بهتر کار بر اساس نوحه این مداح صاحب نام داشته است. اما اینکه من به طور مستقیم با حاج محمود گفتگویی داشتم، خیر به این گونه نبوده اما امیدوارم وی از خوانش دوباره این ملودی راضی بوده باشد.

تیموری درباره واکنش مسعود ده نمکی بعد از شنیدن این قطعه که برای تیتراژ پایانی مجموعه انتخاب شده بود، پاسخ داد: بعد از نمایش نسخه سینمایی «معراجی‌ها» در جشنواره فیلم فجر سال گذشته ملاقاتی با آقای ده‌نمکی داشتم که او هم از نتیجه کار راضی بود. گروه بازیگران و سایر عوامل تولید نیز واکنش‌های مثبتی نشان دادند که در فضایی که خوانندگان صاحب نام و مشهوری در عرصه تیتراژ خوانی حضور دارند برایم افتخار بود.

خواننده قطعه «یه پلاک» در ادامه تصریح کرد: باز هم تکرار می‌کنم که اقبال مردم از تیتراژ پایانی مجموعه معراجی‌ها حاصل تلاش یک گروه از هنرمندان بوده که باعث عکس العمل مثبت مخاطبان شده و این برای من باعث افتخار است که وقتی برای اولین بار موفق به خوانش تیتراژ یک مجموعه تلویزیونی می‌شوم آن اثر در حوزه دفاع مقدس و ایثارگری‌های این دوران است به ویژه اینکه در این ترانه شهدای گمنام از توجه ویژه‌ای برخوردار هستند.

نوحه محمود کریمی چگونه تیتراژ سریال شد؟/شروع ناتمام با«معراجی‌ها»

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: تمایلی به تبلیغ بی جهت یک اثر موسیقایی ندارم اما وقتی در این روزها کامنت های مردم را در فضاهای مجازی مطالعه می‌کنم این اتفاق برای من تبدیل به یک رویداد باور نکردنی می‌شود و امیدوارم به سهم خود توانسته باشم در ارائه یک فضایی موسیقایی پیرامون دفاع مقدس کار موثری را انجام داده باشم. البته در آینده نه چندان دور کارهای دیگری را برای تولید و عرصه به مخاطبان ارائه خواهم داد که به زودی جزییات آن را اعلام خواهم کرد.

اگرچه همان گونه که اشاره شد، موسیقی تیتراژ سریال «معراجی‌ها» به واسطه حضور آهنگساز توانمندی چون امیر توسلی و بهره مندی از یک نوحه پرطرفدار از یک مداح شناخته شده توانست نام امیر تیموری را در زمان پخش سریال مطرح کند، اما این شرایط موجب نشد که این هنرمند بتواند خود را همانند بسیاری از هم صنفانش که با موسیقی تیتراژ سریال‌ها و آثار سینمایی وارد مارکتینگ موسیقی ایران شدند، در فرآیند اقتصادی نظام موسیقی قرار دهد. اما همین که موسیقی تیتراژ چنین سریالی موجب شد که از آن به عنوان یکی خاطره ساز ترین موسیقی تیتراژها در ژانر دفاع مقدس یاد کنند، می‌تواند نقطه عطفی در کارنامه کاری یک خواننده کمتر شناخته شده محسوب شود، شرایطی که اگر فضای سالم‌تری در جریان فعالیت‌های موسیقی کشورمان وجود داشت شاید می‌توانست تیموری خواننده را در جایگاه بهتری برای فعالیت‌های آینده اش قرار دهد.

https://www.mehrnews.com/news/5387729/

+ نوشته شده در  یکشنبه دوازدهم دی ۱۴۰۰ساعت 8:50  توسط مسعود ده نمکی  | 

ده‌نمکی: «معراجی‌ها» را ساختم تا به شبهات نسل جدید پاسخ بدهم

به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود ده‌نمکی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با برنامه «مرد میدان» با اشاره به اینکه خوشحال است که در سالگرد عملیات کربلای ۴ خدا توفیق داد فیلم و سریال «معراجی‌ها» را با نیم‌نگاهی به قصه غواصان و شهادت مظلومانه آنان ساخته شد وتاثیر خود را گذاشت، گفت: کمتر کاری درباره غواصان و این عملیات ساخته شده است.

وی ادامه داد: این سریال در زمانی پخش شد که چند ماه پس از آن پیکر شهدای غواص کشف شد، بسیار روی مخاطب تاثیر گذاشت و مردم با آن همذات‌پنداری کردند.

کارگردان «معراجی‌ها» درباره ایده این سریال مطرح کرد: این پروژه درباره دفن شهدای گمنام در دانشگاه بود و بر اساس القائات دشمنان و ناآگاهان برخوردی با مساله دفن پیکر شد که همین موضوع را دست مایه ساخت «معراجی‌ها» قرار دادم که تا به شبهات نسل جدید از جمله اینکه چرا این افراد قهرمانان ملی و دینی ما هستند و دنیا با قهرمانانش چگونه برخورد می‌کند، پاسخ بدهم.

ده‌نمکی ادامه داد: سریال بر اساس این ایده نوشته شد و تاثیر عمیقی روی جوانان گذاشت همچنین به شبهات پاسخ داد.

وی با بیان اینکه نسل امروز اگر کتاب‌هایی که در زمینه هشت سال دفاع مقدس نوشته شده است، بخوانند به این مساله پی می‌برند که چه کارهایی می‌شد در آن زمان انجام داد، گفت: در آن زمان همه بسترها فراهم نبود من اعتقادم این است که ۸ سال جنگ ما، جنگ گسترده‌ای بود که همچنان در جنبه‌های مختلف ادامه دارد.

این فیلمساز افزود: جنگی که تمام نشدنی است، جنگ فقر و زنا است که اقتضائاتی دارد و به الزامات آن باید پرداخته شود.
ده‌نمکی در پایان خاطرنشان کرد: گول حرف‌های شبه روشنفکری را نخورید که برخی عملیات‌ها را از هم جدا می‌کنند چرا عملیات‌ها فرقی باهم نمی‌کرد و همه جزو جهاد است.

https://www.ghatreh.com/news/nn62031471/

+ نوشته شده در  دوشنبه ششم دی ۱۴۰۰ساعت 8:57  توسط مسعود ده نمکی  |