

دوستی دارم که به گفته نزدیکانش بیش از صد سال سن دارند. از شاگردان علامه طباطبائی بوده و از زاهدان زمانه و از عارفان و حکمای گمنام است. با بیش از صد سال سن طوری در مورد فیلم و سینما می گفت مثل این بود که فیلم بین حرفه ای است. آخرین بار که محضرش بودم سفارش می کرد حتما آقای دینانی را از نزدیک ببینید. با وجودی که از برنامه های ایشان گاها از شبکه چهار فیض می بردم اما هم کلامی با ایشان و نظراتش در مورد سینما شگفت زده ام کرد. بخصوص آنجا که از مرحوم کیا رستمی و کتابش سخن گفت.
بعد از مرحوم دولابی کمتر نفسی مثل ایشان دیده بودم.
خداوند سلامتش بدارد

روز دوشنبه، ٢٤ تیر روزنامه شهروند در صفحه ٦ خود گزارشی داشت که مورد توجه دیگر رسانهها قرار گرفت و بسیار دیده شد. در این گزارش سراغ چند کارگردان سینما که با میترا استاد، همسر مقتول محمدعلی نجفی، همکاری کرده بودند رفتیم و از آنها درباره ارتباط خانم استاد با سینماگران پرسیدیم. انگیزه این گزارش هم صحبتهای مطرح شده در دادگاه نجفی و دستنوشتههای او بود که به ارتباط میترا استاد با یک کارگردان اشاره داشت. دراین گزارش با صادق پروین آشتیانی،کامران قدکچیان، حسین فرحبخش و مسعود دهنمکی تماس گرفتیم. در این بین اما مسعود ده نمکی در تماس با خبرنگار روزنامه شهروند تاکید داشت که قصد مصاحبه با روزنامه را ندارد. صحبت ده نمکی این بود که درستی یا نادرستی این حرفها را در دادگاه متوجه شد یا از طریق وکلای این پرونده پیگیری کرد و اینکه او هیچ شناختی از کارگردان مورد اشاره در جلسه دادگاه ندارد. البته باز هم بر این نکته اصرار داشت که نمیخواهد با رسانهای مصاحبه کند. آنچه از قول مسعود دهنمکی در روزنامه منتشر شد اما، اشتباه فاحشی بود. همکار ما، هم در نقل حرفهای دهنمکی بدون اجازه او خطا کرد و هم جملهای را به نادرست از قول او در گزارش آورد که موجب سوءتفاهم و دلخوری این سینماگر شد. این که دهنمکی نام کارگردان مرتبط با میترا استاد را میداند و نمیخواهد بگوید که با تیتر «میدانم کدام کارگردان با میترا استاد رابطه داشت، اما نمیگویم» در رسانههای مختلف بازنشر شد، مطلقا در صحبتهای دوست ما مسعود ده نمکی نبوده. از این بابت و مشکلاتی که برای او پیش آمده عذر میخواهیم و از رسانههای نشر دهنده خبر درخواست میکنیم که این توضیحات را هم به مخاطبان خود ارایه دهند.
http://www.shahrvand-newspaper.ir/News:NoMobile/Main/167289/

دیدار با خانواده عکاس شهید سعید جانبزرگی در سالگرد شهادتش به همراه بچه های روایت_ فتح و برنامه کتاب_ رادیویی

تهران (پانا) - سازمان اوج با همکاری بنیاد فرهنگی سرچشمه دوره آموزش «سمت هنر» را برگزار می کند.
به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج، باشگاه رشد جوان سازمان هنری و رسانه ای «اوج» با همکاری بنیاد فرهنگی «سرچشمه» دوره آموزش «سمت هنر» را با حضور اساتید برجسته هنری و رسانه ای برگزار می کند.
احمدرضا درویش، شهریار بحرانی، مرتضی سرهنگی، مسعود ده نمکی، شهریار زرشناس، پرویز شیخ طادی، گلعلی بابایی، حجت الاسلام زائری، رضا برجی، حسین بهزاد و محمد ذوقی تدریس این دوره آموزشی را برعهده دارند.
در این دوره آموزشی شهریار زرشناس «مرور آثار شهید آوینی»، رضا برجی «مستندسازی و عکاسی بحران»، حسین بهزاد و گلعلی بابایی «یگان نگاری»، احمدرضا دوریش، پرویز شیخ طادی، شهریار بحرانی و مسعود ده نمکی « تجربه نگاری فیلم»، حجت الاسلام زائری «سوژه یابی آثار هنری»، مرتضی سرهنگی «تاریخ شفاهی» و محمد ذوقی «عملیات روانی رسانه ای» را تدریس می کنند.
دوره آموزش «سمت هنر» کار خود را شنبه هفته آینده 29 تیر ماه آغاز خواهد کرد.
علاقمندان به این دوره آموزش می توانند جهت کسب اطلاع بیشتر در مورد نحوه برگزاری و هزینه های ثبت نام با شماره ۴۲۸۸۷۱۱۳ تماس حاصل نمایید و یا از طریق پیام رسان های تلگرام و واتس اپ به شماره ۰۹۰۵۶۷۴۸۴۶۲ پیام ارسال کنید.

برای شفا و سلامتی آقای داریوش اد زاده بازیگر با سابقه تئاتر و سینما و به نوعی تاریخدان و شاهد تاریخی وقایع مهم کشور دعا کنید
البته این عکسها رو خانواده محترم اقای اسدزاده گرفتند وفرستادند.

دورهمی و کافه نشینیهای دوران ما اگر گیر میاومد کمپوت گیلاس یخزده لاکچری بود.
البته برچسب کمپوتها رو قبل از تقسیم برمیداشتند تا رعایت عدالت بشه.

خاطره نگاری
نقد مستند کدام_ استقلال _ کدام پیروزی در خبرگزاری مهر
عکس پشت سر و انتخابات سال ۸۴ و مستندی استعاری که یک سال قبل از انتخابات نتیجه را پیش بینی کرد.
گرچه خیلی از انقلابیون از این پیش بینی دلخور شدند بخصوص برخی نامزدهای سال ۸۴ که میخواستند فیلم انتخاباتی آنها را من بسازم. اصلاحطلبها هم باور نمیکردند. بماند که پیام رسوایی۲ را هم دیر گرفتند.
کلا حقیقت تلخ است!

سخنرانی ترامپ در سالگرد استقلال آمریکا آن هم در واشنگتن و پشت شیشه ضد گلوله در برابر مردم خودشان.

نوشته تا سال 1919 استفاده از کودکان سیاهپوست برای طعمه قرار دادن توسط شکارچیان اروپایی تمساح معمول بوده. تایمز در سال 1923 پرده از این جنابت برداشت. تمبری هم ساختند

عالم ربانی مرحوم آیة الله حق شناس: 🔹روزی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها مشغول زیارت و عرض حاجت بودم. دیدم یک فردی در هیئت یک روستایی آمد خود را به ضریح مطهر چسباند و گفت: بی بی جان از فلان جا اومدم و فلان گاو ما چطور شده و... یکی یکی حاجاتش را به زبان ساده گفت و سپس عرض کرد: حالا می خواهم برات روضه بخونم. شروع کرد روضه حضرت علی اصغر را خواند و رفت. 🔸بنده از او و سادگی و صفایش زیارت کردن را یاد گرفتم و شبیه او زیارت کردم. هنوز از پله های حرم پایین نیامده بودم که حاجتم داده شد.
مسعود دهنمکی
فصل دوازدهم: صلوات خاصه هرکدام از اهلبیت، انبیاء، جبرئیل و مؤمنان
در این فصل روایاتی که علاوه بر ذکر صلوات مخصوص برای هرکدام از اهلبیت و برخی از انبیا و حضرت جبرئیل (ع) و استحباب و چگونگی صلوات بر مؤمنان اشاره شده دستهبندی شدهاند.
1. صلوات خاصه بر رسولالله (ص) و ذکر فضایل صلوات بر حضرت
در این خصوص صرفاً به ذکر صلوات خاصه بر رسولالله (ص) اشاره میشود و کل متن کتاب و فصول قبل در اینباره بوده است و در خصوص حضرت صرفاً به نوع صلوات منقول از امام حسن عسکری (ع) اشاره شده است.
ابو محمد عبدالله بن محمد عابد گوید: در سال 255 هجری، در راه سامرا از امام حسن عسکری (ع) خواستم که نحوه صلوات فرستادن بر پیامبر (ص) و امامان را برایم بگوید تا من بنویسم، کاغذی هم با خود داشتم. حضرت بدون اینکه نوشتهای با خود داشته باشد، بهصورت شفاهی به من جملات را فرمود تا من بنویسم. فرمود که بنویس:
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا حَمَلَ وَحْيَكَ وَ بَلَّغَ رِسَالاتِكَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا أَحَلَّ حَلَالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ عَلَّمَ كِتَابَكَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا أَقَامَ الصَّلَاةَ وَ أَدَّى الزَّكَاةَ وَ دَعَا إِلَى دِينِكَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا صَدَقَ بِوَعْدِكَ وَ أَشْفَقَ مِنْ وَعِيدِكَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا غَفَرْتَ بِهِ الذُّنُوبَ وَ سَتَرْتَ بِهِ الْعُيُوبَ وَ فَرَّجْتَ بِهِ الْكُرُوبَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا دَفَعْتَ بِهِ الشَّقَاءَ وَ كَشَفْتَ بِهِ الْعَمَاءَ وَ أَجَبْتَ بِهِ الدُّعَاءَ وَ نَجَّيْتَ بِهِ مِنَ الْبَلَاءِ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا رَحِمْتَ بِهِ الْعِبَادَ وَ أَحْيَيْتَ بِهِ الْبِلَادَ وَ قَصَمْتَ بِهِ الْجَبَابِرَةَ وَ أَهْلَكْتَ بِهِ الْفَرَاعِنَةَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا أَضْعَفْتَ بِهِ الْأَمْوَالَ وَ حَذَّرْتَ بِهِ مِنَ الْأَهْوَالِ وَ كَسَّرْتَ بِهِ الْأَصْنَامَ وَ رَحِمْتَ بِهِ الْأَنَامَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا بَعَثْتَهُ بِخَيْرِ الْأَدْيَانِ وَ أَعْزَزْتَ بِهِ الْإِيمَانَ وَ تَبَّرْتَ بِهِ الْأَوْثَانَ وَ عَصَمْتَ بِهِ الْبَيْتَ الْحَرَامَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّاهِرِينَ الْأَخْيَارِ وَ سَلَّمَ تَسْلِيما...»
مسعود دهنمکی
فصل یازدهم: مواقعی که فرشتگان صلوات میفرستند
1. صلوات فرشتگان بر امام علی (ع) و شیعیان و محبین حضرت
ابو هريره گفت که پيامبر اكرم (ص) فرمود: «خداوند در آسمان چهارم صد هزار ملك آفريده و در آسمان پنجم سيصد هزار ملك و در آسمان هفتم فرشتهاى است كه سر آن زير عرش و دو پاي آن زير زمين است. ملائكه بيشتر از تعداد قبيله ربيعه و مضر هستند، نه غذا و نه آب دارند. بهجز صلوات بر اميرالمؤمنين على بن ابیطالب (ع) و محبين آن سرور و استغفار براى شيعيان گنهكار و دوستان آن سرور.»
[ایضاح دفائن النواصب: ص 52/ بحارالانوار. ج 26. کتاب امامت ـ 1. ابواب فضائل و مناقب ائمه ـ باب هشتم. ح 22]
2. صلوات فرشتگان بر پیامبر (ص) و امام علی (ع) در دو سال اول بعثت
عبداللّه بن عبد الرحمن از پدر خود نقل كرد كه پيامبر اكرم (ص) فرمود: «ملائكه دو سال بر من و علي (ع) درود فرستادند زيرا ما دو نفر نماز ميخوانديم و ديگرى با ما نبود.»
[کنز الفوائد/ بحارالانوار. ج 24. کتاب امامت ـ 1. باب پنجاه و پنجم. ح 4]
مسعود دهنمکی
فصل دهم: صلواتهایی که حضرت حق، خداوند جل و اعلی، میفرستد
1. صلوات خداوند بر پیامبر (ص)
از حسن بن علی (ع) روایت شده که فرمود: عدهای از یهودیان به خدمت رسول خدا (ص) رسیدند و داناترینشان از آن حضرت سؤالاتی کرد، از جمله سؤالاتشان این بود که به من خبر بده که چرا خداوند این پنج نماز را در پنج نوبت شبانهروز بر امتات واجب کرد؟ پیامبر (ص) فرمود: وقتی خورشید به وسط آسمان رسد، حلقهای دارد که در آن درآید. وقتی خورشید در آن داخل شود، وقت زوال خورشید است و در این زمان، هرچیز که در زیر عرش قرار دارد تسبیح ذات پروردگار مرا میگوید و آن ساعتی است که پروردگارم در آن بر من درود میفرستد، پس خداوند عزوجل در آن بر من و امت من نماز را واجب کرد و فرمود: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلى غَسَقِ اللَّيْلِ»، [اسراء: 78] {نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپا دار.} و آن ساعتی است که در آن در روز قیامت، دوزخ را میآورند. مؤمنی نیست که در آن ساعت توفیق سجده یا رکوع یا ایستادن در نماز را پیدا کند، مگر اینکه خداوند عزوجل جسم او را بر آتش حرام کند، و اما نماز عصر ساعتی است که در آن آدم سیب را از آن شاخه درخت جدا کرد و خورد و خداوند او را از بهشت بیرون کرد، پس خداوند ذریه او را تا روز قیامت به این نماز امر کرد و آن را برای امت من نیز برگزید و این نماز از محبوبترین نمازها در نزد خدای عزوجل است و مرا توصیه کرد که از بین نمازها آن را حفظ کنم. و اما نماز مغرب ساعتی است که خداوند در آن توبه آدم را پذیرفت و فاصله میان خوردن میوه درخت تا زمانیکه خداوند توبه او را پذیرفت، بهاندازه سیصد سال از روزهای دنیا بود و یک روز آخرت برابر با هزار سال است و همان فاصله از نماز عصر تا عشاست. پس حضرت آدم (ع) سه رکعت نماز خواند، یک رکعت برای اشتباه خود، یک رکعت برای اشتباه حوا و یک رکعت برای توبه خود. پس خداوند عزوجل این سه رکعت را بر امت من واجب فرمود و این ساعت، ساعتی است که در آن دعا مستجاب میشود، پروردگار من نیز به من وعده داد که هرکسی در این ساعت حاجتی را از او بخواهد، دعای او را مستجاب گرداند و این نمازی است که خداوند عزوجل مرا به آن امر فرمود: «فَسُبْحانَ اللَّهِ حِينَ تُمْسُونَ وَ حِينَ تُصْبِحُونَ»، [روم: 17] {منزه است خدا هنگامىكه وارد شب و هنگامیکه وارد شب شوید.} و اما نماز عشا برای آن است که قبر ظلمتی دارد و روز قیامت هم ظلمتی، خداوند هم مرا و امت مرا در آن وقت به این نماز امر فرمود تا قبور را برای آنان نورانی گرداند و در صراط هم نوری به آنان داده شود. هیچ قدمی نیست که به سوی نماز عشا برداشته شود جز اینکه خداوند جسم او را بر آتش حرام کند و آن نمازی است که خداوند آن را برای فرستادگان پیش از من برگزید. اما نماز صبح برای آن است که آفتاب بر دو شاخ شیطان طلوع میکند، پس خداوند عزوجل به من دستور داد تا نماز صبح را قبل از طلوع آفتاب بخوانم تا پیش از آنکه کافران بر آفتاب سجده کنند، امت من بر خدا سجده کنند و شتاب در آن برای خدا محبوبتر است؛ و آن نمازی است که فرشتگان شب و روز بر آن شاهد هستند. گفت: راست گفتی ای محمد!
[امالی صدوق: ص 114، علل الشرائع ج 2: ص 26، المحاسن: ص 322/ بحارالانوار. ج 79. کتاب نماز. باب دوم. ح 4]
مسعود دهنمکی
فصل نهم: اثرات صلوات
98. ذاکر صلوات در دنیا زندگیاش نیکو میگردد
99. ذاکر صلوات در بهشت جایگاهاش بلند میشود
100. ذاکر صلوات همنشین پیامبر (ص) در بهشت میشود
101. ذاکر صلوات باعث ثروت فراوان و روزی حلال میشود که از شر دزدان در امان میماند
102. ذاکر صلوات باعث محبوبیت ذکر بین مردم میشود
103. ذاکر صلوات با امکانات مادی که دارد دشمنانش را سرکوب میکند
104. ذاکر صلوات از حسد مردم حسود و حیله دشمن برحذر میشود
105. با ذکر صلوات، ذاکر صاحب صحت عقیده و ایمان میگردد
106. ذکر صلوات باعث طول عمر میگردد
107. توبه با اخلاص همراه با ذکر صلوات و توسل به اهلبیت حتی از عامل گناهان کبیره پذیرفته میشود و گناهکار رسوا نمیشود
در تفسیر امام حسن عسکری (ع) در تفسیر آیه «وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُواْ بَقَرَةً» تا «لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» [بقره: 67-73] داستانی را از بنیاسرائیل ذکر میکند که در آن به جوانی از این قوم اشاره میشود که به برکت صلوات بر رسول (ص) و اهلبیت او (ع) به فضیلت و نعمتهایی رسیده که زنده شدن به اذن خدا بعد از قتل توسط همکیشان خود دستمایه ذکر فضایل صلوات است.
«امام فرمود: «خداوند به یهودیان مدینه فرمود: به یاد بیاورید هنگامیکه موسی (ع) به قوم خود فرمود: که خداوند به شما امر کرده است، یک گاو را قربانی کنید و بعضی از گوشت آن را در برابر خودتان به بدن مقتول بزنید، تا به اذن خداوند زنده شود و سراپا بایستد، و شما را از قاتل آن باخبر کند، و این در حالی بود که مقتول در بین آنها افتاده بود؛ در این هنگام موسی (ع) به امر خدا به مردم قبیله دستور داد، پنجاه نفر از آنها به نمایندگی از بقیه به خداوند بزرگ و قادر، خداوند بنیاسرائیل، کسیکه حضرت محمد (ص) و اهلبیت او (ع) را بر همه خلایق برتری داد، قسم بخورند که ما او را نکشتیم و از قاتل او هم خبر نداریم. اگر این قسم را بخورند، باید دیه مقتول را پرداخت کنند، و اگر این کار را نکنند، باید قاتل آن مقتول را ذکر کنند، یا خود قاتل اقرار کند، تا قصاص شود. اگر این کار را هم نکنند، باید در یک زندان تنگ زندانی شوند، تا اینکه حاضر شوند یا سوگند بخورند، یا اقرار کنند، یا علیه قاتل شهادت دهند؛ آنها گفتنند: ای پیامبر خدا آیا قسمهای ما، اموالمان را، و اموال ما، قسمهایمان را حفظ نمیکند (چون همانگونه که ذکر شد، اگر قسم میخوردند، باید دیه میدادند، و گویا چنین چیزی برایشان غیرمعمول بوده، که با این بیان قانون همیشگیشان را به موسی (ع) تذکر میدهند)؟ موسی (ع) فرمود: [نه در اینجا] خداوند حکم کرده است [که باید اینگونه جریان حل شود]، و جریان بهخاطر این بود که زنی خوب، زیبا، خوشخلق، فرهیخته، بااصل و نسب و عفیف، خواستگارانی زیاد داشت؛ او سه پسرعمو داشت.آن زن به عالمترین و عفیفترین آنها راضی شد و خواست با او ازدواج کند، پسرعموهای دیگر او به او حسودی کردند، و بهخاطر اینکه آن دختر او را انتخاب کرد، به [به داشتن همسری چون] او بر بردارشان غبطه خوردند. پس قصد جان آن پسرعمویی را کردند که دختر به او رضایت داده بود، هر دو را به جایی دعوت کردند، و او را کشتند، و او را به محلهای بردند که بیشتر طایفه های بنیاسرائیل در آنجا ساکن بودند، و جسد او را شبانگاه در میان آن محله انداختند، هنگامیکه صبح شد، جسد مقتول را آنجا پیدا کردند، و فهمیدند که کشته شده است. در آن هنگام دو پسرعموی قاتل او آمدند، و بهخاطر او گریبان چاک کرده، و خاک بر سر و روی خودشان ریختند، و خون او را به گردن آن طایفه گذاشتند. موسی (ع) آنها را فراخواند، ولی آنها انکار کردند و نپذیرفتند که آنها او را کشته باشند، یا اینکه بدانند چه کسی قاتل اوست. سپس آنطور که داستان آن را میدانید، خداوند بر قاتل آن حکم کرد. آنها گفتند ای موسی سوگندهای ما چه فایدهای دارد، زمانیکه این غرامت سنگین را از گردن ما برندارد؟ و این غرامت چه فایدهای دارد، زمانیکه سوگندهایمان ما را حفظ نکند؟ موسی (ع) فرمود: همه نفع و سود در عبادت خداوند متعال و اطاعت از اوامر او و دوری از نهیهای اوست. گفتند: ای پیامبر خدا، این غرامت و دیه سنگینی است، درحالیکه ما این قتل را انجام ندادهایم، و سوگندهایی قوی است، درحالیکه چیزی بر گردن ما نیست؛ ای کاش خداوند متعال، قاتل او را به ما معرفی کند، و سختی این کار را از ما کفایت کند؛ پس برایمان، او را بخوان، که قاتل او را برای ما معرفی کند، تا جزای گناهاش را ببیند و کار او برای همه عاقلان آشکار شود.
مسعود دهنمکی
فصل نهم: اثرات صلوات
61. ذکر صلوات در شب یا روز موجب شفاعت و گواهی پیامبر (ص) با وجود گناهان کبیره انسان در قیامت میشود
رسول خدا (ص) در وصیت خود به امام علی (ع) فرمود: «... یا علی، هرکس هرروز یا هرشب، بر من صلوات بفرستد، شفاعت من برای او واجب میشود؛ هرچند که از اهل گناهان کبیره باشد.»
[جامع الاخبار: ص 69/ بحارالانوار. ج 91. کتاب ذکر و دعا 2. ابواب ذکرها و فضیلتهای آن ـ باب بیست و نهم. ح 52]
ابوهریره گوید: پیامبر اکرم (ص) فرمود: «هرکس بگوید: {پروردگارا، بر محمد (ص) و آل محمد (ع) درود فرست، همچنانکه بر ابراهیم (ع) و آل ابراهیم (ع) درود فرستادی و نعمتهایت را بر محمد (ص) وآل محمد (ع) مدام قرار بده؛ همانطور که بر ابراهیم (ع) و آل ابراهیم (ع) نعمتهایت را مدام قرار دادی، و بر محمد (ص) و آل محمد (ع) ترحم نما همانگونه که بر ابراهیم (ع) و آل ابراهیم (ع) ترحم نمودی} هرکس اینگونه دعا کند، من در روز قیامت برای او گواهی میدهم و شفاعت میکنم.»
[درر المنثور ج 5: ص 217/ بحارالانوار. ج 91. کتاب ذکر و دعا 2. ابواب ذکرها و فضیلتهای آن ـ باب سیام. ح 6]
مسعود دهنمکی یک دهه پیش با ساخت فیلم سینمایی «اخراجیها» وارد سینما شد و با فیلم خود تحولی جدید در این سینما به وجود آورد، چون گونهای که عملاً رو به افول رفته بود را شکوفا کرد به نحوی که سهگاه اخراجیهای این فیلمساز جز کارهای پرفروش سینما شد. این فیلمساز در جدیدترین ساخته خود سراغ بحث مهدویت رفته است. |
خبرگزاری«حوزه»، درباره ضرورت پرداختن به موضوعات آخرالزمانی اظهار نظرهای متفاوتی را تا به امرو شنیدهایم که همه آنها به روی توجه به آن تاکید داشتهاند، اما این اظهار نظرها تنها در حد سخن خلاصه میشود، اما در حوزه عمل حاضر نیستیم، هیچ کاری انجام دهیم. این کم کاری تنها به سینماگر یا مسائل مربوط نمیشود، بلکه اهالی رسانه هم در به وجود آمدن چنین وضعیتی نقش مهم خود را ایفا میکنند. درباره نقش رسانه همین اندازه بگویم وقتی بعد از سالها یک فیلم در این حوزه تولید میشود به بدترین نحو به استقبال ان کار رفته و اثر را قربانی کینه توزی خود نسبت به کارگردان میکنند. گواه بارز این ادعا فیلم «زندانیها» است.
مسعود دهنمکی یک دهه پیش با ساخت فیلم سینمایی «اخراجیها» وارد سینما شد و با فیلم خود تحولی جدید در این سینما به وجود آورد، چون گونهای که عملاً رو به افول رفته بود را شکوفا کرد به نحوی که سهگاه اخراجیهای این فیلمساز جز کارهای پرفروش سینما شد. در ادامه او فیلم «رسوایی» را ساخت تا آینهای پیش روی همه ما قرار دهد تا بدانیم در زندگی شخصی خود چگونه عمل میکنیم. در رسوایی و نیز با وجود اینکه به لحاظ فنی از بخش نخست ضعیفتر بود به نوعی دیگر زنگ خطر را برای ما به صدا درآورد.
این فیلمساز در جدیدترین ساخته خود سراغ بحث مهدویت رفته است. دهنمکی در کار خود راه رسیدن به رستگاری را توکل و به حق و نائب بر حقش میداند. نکته جالبتر اینکه امام عصر را وی مختص به قشر متدین جامعه نکرده است، بلکه میگوید هر گرایش و سلیقهای که باشیم میتوانید به سوی اما زمان(عج) بروید، تنها کافیست که دست را به سوی وی دراز کنید. در «زندانیها» دیالوگی جالب وجود دارد که به نوعی کل فیلم را معنا میکند. در این صحنه بهنام تشکر بازیگر فیلم خطاب به دیگر بازیگر زندانیها هدایت هاشمی میگوید. سیونه هفته رفتی جمکران، حالا بگذار یک دفعه امامت به دیدن تو بیاید، این گفته را یک دزد در فیلم میگوید، اما در انتهای قصه رنگ حقیقت به خود میگیرد و امام عصر به نزدیک پیروان خود رفته و آنها را از مرگ نجات میدهد.
سکانس پایانی فیلم «زندانیها» به نظرم یکی از اتفاقات خوب فیلم است که قلبی هر شیعه علی (ع) را میلرزاند، آنجایی که جای پای امام عصر را روی برفها میبینیم، همچنین ترانه زیبا و پایانی فیلم و صحنه نورافشانی مسجد جمکران از دیگر اتفاقات فیلم است که باید از آن به نیکویی یاد کرد. نکته دیگری که در این فیلم وجود دارد زبانی است که فیلمساز برای بیان عاشقی خود نسبت به امام عصر انتهاب کرده، آن بیان طنز است، چون میداند این لحن گویش بهتر میتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.
جدا از نکات معنایی فیلم در بحثهای فنی هم فیلم دارای نقاط قوت و ضعف خود است. در ابتدا فیلمنامه این اثر به نظرم یک اتفاق خوب در سینماست که باید در فیلمهای دیگر هم مشاهد شود. ما نیز داریم موضوعاتی چون مهدویت در سینما بیشتر مورد توجه قرار گیرد به ویژه در شرایط فعلی که سینمای جهان با ساخت فیلم و سریال های متعدد اخرالزمانی سعی در تبلیغ ارزشهای مد نظر خود هستند. در فیلمنامه این کار شخصیت به درستی پرداخته شدهاند و شیرینی کارکترها در جای خود محقوظ است، همچنین گرههایی که در فیلمنامه قرار داده شده پیشبینی پایان کار را برای تماشاگر سخت میکند.
درباره کارگردان فیلم هم باید نمره مثبت دیگری به دهنمکی داد، چون این فیلمساز در هر کارش اتفاقی را در سینما رقم میزند که کمتر در فیلمهای سینمایی شاهد آن بودهایم. برای مثال به سکانس فرو ریختن بهمن و جلوههای ویژه صحنههای پایانی فیلم اشاره میکنم، همچنین دکوپاژ و میزانسی که کارگردان برای کارش چیده به نظرم از دیگر اتفاقات خوب فیلم است. بحث فیلمبرداری هم همیشه در کارهای این فیلمساز اتفاقی نیکو بوده است به ویژه حرکت دوربین و قاببندها در برخی سکانسها خیره کننده است.
اما در میان نکات مثبت این فیلم یک نکته منفی وجود دارد که بهتر بود کارگردان آن را مد نظر قرار میداد. انتهاب بازیگران این فیلم چندان خوب نبود. بهنام تشکر و هومن برق نورد با وجود تواناییهای فراوانی که دارند در این نقش بارها تکرار شده بودند و دیگر جذابیتی برای تماشاگر نداشتن، حتی در بحث گویش همه لحن برق نورد به شدت کلیشه بود. این ویژگی را درباره هدایت هاشمی هم میتوان صادق دانست. در میان بازیگران بروز ارجمند بازی دوست داشتنی از خود ارائه داده که ما در کارهای قبلی وی تا به امروز ندیده بودیم.
در انتهای فیلم زندانی روی پرده رفت و فروش خوبی هم به نسبت هزینهای که برای آن شده کرده است، اما برخوردی که با آن شده به نظرم چندان منصفانه نیست، به ویژه وقتی فیلمی به موضوعی چنین عزیز میپردازد. در انتها توصیه به اهالی قلم دارم، آنهم این است که هر فردی مختار است با اندیشههای دیگران موافق یا مخالف باشد، اما هیچگاه نباید این مسئله به روی قضاوت او در مورد آثار افراد تاثیر بگذارد.

عکسی که خبرگزاری ارم نیوز (سایت برتر تو عربستان و امارات) از ماجرای سقوط پهباد گلوبال هاوک منتشر کرده!
کاش یکی به این گاو_شیردهها بگه گلوبال هاوک پایینیه... اون اسباببازی رو به این اسم بهشون نندازن

هدیه رهبر انقلاب به دکتر شریعتی
آیتالله العظمی خامنهای حدود ۵ سال پس از قیام ۱۵ خرداد در سال ۱۳۴۸ (۱۶ ذیحجه ۱۳۸۹ هجری قمری) کتاب «مسلمانان در نهضت آزادی هندوستان» را که نوشته خود ایشان بود به دکتر شریعتی هدید دادند.